Για να κατανοήσει κανείς, είτε μαθητής που επιθυμεί να διαλέξει επιστημονικό πεδίο, είτε γονιός που ζητά να μάθει τις διαφορές μεταξύ βιολογίας γενικής παιδείας και βιολογίας κατεύθυνσης, πρέπει να έχει υπόψιν του τα εξής:
Στην γ’ λυκείου υπάρχουν τρεις κατευθύνσεις σπουδών, η Θεωρητική, η Θετική και η Τεχνολογική. Τα δε τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στα οποία μπορούν να εγγραφούν οι απόφοιτοι του λυκείου χωρίζονται σε πέντε ομάδες οι οποίες ονομάζονται επιστημονικά πεδία (Επιστημονικό Πεδίο 1 που περιλαμβάνει ανθρωπιστικές, νομικές και κοινωνικές επιστήμες, Επιστημονικό Πεδίο 2 που αφορά στις θετικές επιστήμες, Επιστημονικό Πεδίο 3 για τις επιστήμες υγείας, Επιστημονικό Πεδίο 4 με τεχνολογικές επιστήμες και Επιστημονικό Πεδίο V για τις επιστήμες οικονομίας και διοίκησης.
Παρά το ότι το ισχύον σύστημα παρέχει τη δυνατότητα στο μαθητή να κατευθυνθεί σε περισσότερα από ένα επιστημονικά πεδία, είναι σίγουρα προτιμότερο η κατεύθυνση που θα επιλέξει να αφορά στα επιστημονικά πεδία, τα τμήματα και τα επαγγέλματα της επιλογής του, αφού η σωστή επιλογή κατεύθυνσης είναι το Α και το Ω για τη συνέχεια των σπουδών.
Επιπλέον, τα μόρια πρόσβασης στην ανώτερη εκπαίδευση για έναν μαθητή εξαρτώνται από τον γενικό του βαθμό τους βαθμούς σε δύο μαθήματα «κλειδιά», τα οποία είναι και τα επονομαζόμενα ως Μαθήματα Αυξημένης Βαρύτητας και μπορεί να είναι είτε δύο μαθήματα Κατεύθυνσης, (υπολογίζονται κατά 20% στο βαθμό εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση), είτε δύο μαθήματα γενικής παιδείας, τα οποία υπολογίζονται σε ποσοστό 13% στο βαθμό εισαγωγής στην ανώτερη εκπαίδευση.
Ετσι, για κάποιον μαθητή που είναι αποφασισμένος να προχωρήσει στην ανώτερη εκπαίδευση με σπουδές στο επιστημονική πεδίο που περιλαμβάνει και τη βιολογία είναι μακράν προτιμότερο να επιλέξει το μάθημα κατεύθυνσης από ό,τι αυτό της γενικής παιδείας ώστε να μην «παραιτηθεί» εμμέσως από αυτό το 7% της διαφοράς της βαθμολογίας για την πρόσβασή του στην ανώτερη εκπαίδευση.
Εξ ου και αναμένεται ο μαθητής αυτός να επιλέξει τη θετική κατεύθυνση και το επιστημονικό πεδίο 3, άρα ο βαθμός πρόσβασής του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εξαρτάται (εκτός από το γενικό βαθμό ) και από τα εξής μαθήματα αυξημένης βαρύτητας:
Βιολογία (υποχρεωτικό κατεύθυνσης, με συντελεστή 1,3) και Χημεία (υποχρεωτικό κατεύθυνσης με συντελεστή 0,7).
Με το συντελεστή, λοιπόν, του βαθμού της βιολογίας στο 1,3 είναι κατανοητή η που δίδεται βαρύτητα στο μάθημα βιολογίας κατεύθυνσης και γιατί η πλειονότητα τωνμαθητών εκτός των παραδοσιακών τρόπων μελέτης προτιμούν ολοένα και περισσότερο την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και το ηλεκτρονικό φροντιστήριο, έτσι ώστε να είναι κατά το δυνατόν πιο καλά καταρτισμένοι και καλά βαθμολογημένοι στο μάθημα το οποίο επηρεάζει πιο πολύ το βαθμό πρόσβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Στην γ’ λυκείου υπάρχουν τρεις κατευθύνσεις σπουδών, η Θεωρητική, η Θετική και η Τεχνολογική. Τα δε τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στα οποία μπορούν να εγγραφούν οι απόφοιτοι του λυκείου χωρίζονται σε πέντε ομάδες οι οποίες ονομάζονται επιστημονικά πεδία (Επιστημονικό Πεδίο 1 που περιλαμβάνει ανθρωπιστικές, νομικές και κοινωνικές επιστήμες, Επιστημονικό Πεδίο 2 που αφορά στις θετικές επιστήμες, Επιστημονικό Πεδίο 3 για τις επιστήμες υγείας, Επιστημονικό Πεδίο 4 με τεχνολογικές επιστήμες και Επιστημονικό Πεδίο V για τις επιστήμες οικονομίας και διοίκησης.
Παρά το ότι το ισχύον σύστημα παρέχει τη δυνατότητα στο μαθητή να κατευθυνθεί σε περισσότερα από ένα επιστημονικά πεδία, είναι σίγουρα προτιμότερο η κατεύθυνση που θα επιλέξει να αφορά στα επιστημονικά πεδία, τα τμήματα και τα επαγγέλματα της επιλογής του, αφού η σωστή επιλογή κατεύθυνσης είναι το Α και το Ω για τη συνέχεια των σπουδών.
Επιπλέον, τα μόρια πρόσβασης στην ανώτερη εκπαίδευση για έναν μαθητή εξαρτώνται από τον γενικό του βαθμό τους βαθμούς σε δύο μαθήματα «κλειδιά», τα οποία είναι και τα επονομαζόμενα ως Μαθήματα Αυξημένης Βαρύτητας και μπορεί να είναι είτε δύο μαθήματα Κατεύθυνσης, (υπολογίζονται κατά 20% στο βαθμό εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση), είτε δύο μαθήματα γενικής παιδείας, τα οποία υπολογίζονται σε ποσοστό 13% στο βαθμό εισαγωγής στην ανώτερη εκπαίδευση.
Ετσι, για κάποιον μαθητή που είναι αποφασισμένος να προχωρήσει στην ανώτερη εκπαίδευση με σπουδές στο επιστημονική πεδίο που περιλαμβάνει και τη βιολογία είναι μακράν προτιμότερο να επιλέξει το μάθημα κατεύθυνσης από ό,τι αυτό της γενικής παιδείας ώστε να μην «παραιτηθεί» εμμέσως από αυτό το 7% της διαφοράς της βαθμολογίας για την πρόσβασή του στην ανώτερη εκπαίδευση.
Εξ ου και αναμένεται ο μαθητής αυτός να επιλέξει τη θετική κατεύθυνση και το επιστημονικό πεδίο 3, άρα ο βαθμός πρόσβασής του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εξαρτάται (εκτός από το γενικό βαθμό ) και από τα εξής μαθήματα αυξημένης βαρύτητας:
Βιολογία (υποχρεωτικό κατεύθυνσης, με συντελεστή 1,3) και Χημεία (υποχρεωτικό κατεύθυνσης με συντελεστή 0,7).
Με το συντελεστή, λοιπόν, του βαθμού της βιολογίας στο 1,3 είναι κατανοητή η που δίδεται βαρύτητα στο μάθημα βιολογίας κατεύθυνσης και γιατί η πλειονότητα τωνμαθητών εκτός των παραδοσιακών τρόπων μελέτης προτιμούν ολοένα και περισσότερο την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και το ηλεκτρονικό φροντιστήριο, έτσι ώστε να είναι κατά το δυνατόν πιο καλά καταρτισμένοι και καλά βαθμολογημένοι στο μάθημα το οποίο επηρεάζει πιο πολύ το βαθμό πρόσβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.